Optymalizacja nawierzchni, wykorzystująca warstwy kruszywa stabilizowane georusztem, pozwala na wykonanywanie nawierzchni o wysokiej trwałości szybko i ekonomicznie, minimalizując jednocześnie wpływ inwestycji na środowisko.
Regularni czytelnicy tego bloga wiedzą, że warstwa kruszywa stabilizowana georusztem Tensar działa jak kompozyt, dzięki mechanizmowi blokowania i ograniczenia ruchu ziaren, jaki powstaje gdy kruszywo zostaje ułożone na georuszcie i poddane obciążeniu. Warstwa kruszywa stabilizowana georusztem zwiększa nośność każdego rodzaju podłoża i wyrównuje ewentualne osiadania.
Jeśli chodzi o nawierzchnie podatne – czy to na parkingu czy autostradzie - warstwy stabilizowane georusztem w konstrukcji nawierzchni mogą opóźniać początek powstawania uszkodzeń, kontrolując boczne i pionowe przemieszczanie kruszywa wywoływane cyklicznymi obciążeniami od ruchu. Stabilizacja kruszywa za pomocą georusztu powoduje zwiększenie sztywności warstwy, co ma znaczący wpływ na trwałość nawierzchni. Zredukowane zostają deformacje nawierzchni i spękania zmęczeniowe warstw asfaltowych. Dodatkowo zmniejsza się ryzyko wnikania wilgoci i zanieczyszczeń w konstrukcję, co mogłoby prowadzić do jej osłabienia.
Wykorzystanie georusztu w konstrukcji nazywamy „optymalizacją nawierzchni”, ponieważ umożliwia inżynierom opracowanie konstrukcji, która spełnia wymagania projektu w najbardziej ekonomiczny sposób, zapewniając równowagę między zmniejszeniem grubości nawierzchni a zwiększeniem jej trwałości. Optymalizacja nawierzchni daje projektantom trzy możliwości:
Opcje te są zilustrowane na poniższym schemacie:
Ogólnie rzecz biorąc, istnieją cztery kluczowe korzyści płynące z optymalizacji nawierzchni:
Technologia Drogowa Tensar - Dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób Tensar może pomóc w zwiększeniu nośności i wydajności w Twoim kolejnym projekcie drogowym
Zarząd dróg w Doncaster zwrócił się z prośbą o zaproponowanie alternatywnego projektu nawierzchni dla Programu Odnowy Drogi Finningley i Rossington (FARRRS - obecnie Great Yorkshire Way), aby móc obniżyć koszty budowy, a jednocześnie wydłużyć trwałość drogi.
Droga Great Yorkshire biegnie na południe od Doncaster między trzecim zjazdem z M18 a lotniskiem im. Robin Hooda, z dojazdami do Rossington i dużego centrum dystrybucyjnego iPort.
Konwencjonalna konstrukcja nawierzchni wymagała stabilizacji spoiwem gruntu podłoża, które miało nośność wyrażoną wskaźnikiem CBR na pozomie 3-5%. Dzięki zastosowaniu optymalizacji nawierzchni, wykorzystującej warstwę kruszywa stabilizowanego georusztem, można było zmniejszyć całkowitą grubość nawierzchni o jedną czwartą, oszczędzając 500 000 funtów na kosztach budowy, a jednocześnie poprawiając trwałość drogi średnio o 60%, co skutkuje oszczędnościami kosztów eksploatacji przez cały okres użytkowania drogi.