Lata 70-te XXw. to rewolucja w budowie konstrukcji oporowych oraz dróg, dzięki wynalezieniu polimerowych georusztów Tensar.
Główną funkcją georusztów jest stabilizacja warstw kruszyw, zbrojenie stromych skarp i ścian oporowych; możliwość wykonania bezpiecznych dróg dojazdowych budowanych na słabym podłożu gruntowym; zmniejszenie grubości warstwy kruszywa w nawierzchniach i zwiększenie nośności podłoża gruntowego pod konstrukcjami nawierzchni drogowych i kolejowych.
Odcinek 6 Tensar Ground Coffee - Wykład im. Mercera
Georuszty zostały wynalezione przez dr Briana Mercera, który w latach 50-tych XXw. opatentował proces, zwany procesem Netlon, polegający na wytwarzaniu rusztów poprzez ekstruzję stopionego tworzywa sztucznego, zamiast tkania ich z włókien polimerowych. Tak powstałe materiały okazały się popularne w wielu branżach, w tym w inżynierii lądowej.
Mercer dostrzegł możliwość szerszego zastosowania georusztów w inżynierii lądowej, poprzez stworzenie bardziej sztywnego i wytrzymałego materiału, zaczął więc opracowywać sposób wdrażania tych ulepszeń.
Jego wytrwałość opłaciła się wraz z wynalezieniem rewolucyjnego „procesu Tensar” w 1978 roku. Umożliwia on rozciąganie rusztu w taki sposób, aby molekuły długiego łańcucha polimeru układały się wzdłuż żeber i węzłów, zwiększając ich sztywnosć i trwałość.
Georuszty Tensar po raz pierwszy przetestowano w 1980 r. przy budowie tymczasowej ściany oporowej w ramach linii kolejowej w Newmarket Silkstone Colliery, w hrabstwie Yorkshire. Georuszt jednoosiowy został wykorzystany do zbrojenia odpadów górniczych przy wzmocnieniu nasypu, natomiast georuszt dwuosiowy stabilizował warstwę kruszywa ułożoną poniżej.
Ich efektywność działania przekroczyła wszelkie oczekiwania. Nie odnotowano wyraźnego efektu osiadania w okresie trzech lat eksploatacji, mimo że co godzinę koleją przewożono do 300 ton odpadów. Fascynacja tym, co można było uzyskać poprzez wpływ działania „kawałka plastiku”, sprawiła, że georuszty Tensar pojawiły się w programie BBC Tomorrow's World (Świat Jutra), który można obejrzeć tutaj.
Od tego czasu georuszty Tensar były wykorzystywane w tysiącach projektów na całym świecie przy budowie ziemnych konstrukcji oporowych o żywotności do 120 lat oraz do wzmacniania dróg, kolei i powierzchni obciążonych ruchem komunikacyjnym, oszczędzając znaczne ilości czasu i pieniędzy, w porównaniu z metodami alternatywnymi.
Ewolucja w dziedzinie geosrusztów trwa nadal, przykładem czego jest sześciokątny georuszt TriAx, wprowadzony na rynek w 2007 roku. W przypadku dróg, kruszywo stabilizowane za pomocą TriAx zapewnia wysoką efektywność w zakresie wzmacniania nawierzchni. Nawierzchnie z użyciem TriAx są znacznie cieńsze, mają większą trwałość, pozwalają na zużycie mniejszej ilości kruszywa i umożliwiają ponowne użycie materiałów niskiej jakości, pozyskanych w ramach realizowanych budów, drastycznie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.
Nasza międzynarodowa reputacja ze względu na innowacyjność opiera się na naszym zaangażowaniu w badania i rozwój w ciągu ostatnich 35 lat. Zainwestowaliśmy znaczne sumy pieniędzy w projekty badawcze na całym świecie ze strategicznymi partnerami, w tym z Uniwersytetem Nottingham, UK, Uniwersytetem Stanu Minnesota, w USA, Czeskim Uniwersytetem Technicznym w Pradze, Laboratorium Badawczym Transportu w UK i Korpusem Inżynieryjnym w USA.
Mercer, nagrodzony nagrodą MacRobert‘a Królewskiej Akademii Inżynierii za innowacje w 1984 roku, był przekonany, że Tensar będzie rewolucyjnym rozwiązaniem. Prawie 20 lat po jego śmierci udowodniono, że miał rację: w 2013 r. Tensar został nazwany jednym z brytyjskich wynalazków XX wieku, obok takich innowacji, jak m.in. Maszyna Uniwersalna Alana Turinga.
Dziedzictwo Mercera z pewnością pozostanie z nami. Georuszty będą nadal czynić „niemożliwe - możliwym”, pomagając dostarczać rozwiązania dla infrastruktury na miarę XXI wieku i zapewne jeszcze później.
Nasze innowacyjne i wysoko-efektywne georuszty i geotknainy oferują alternatywne podejście do tradycyjnych metod. Wykorzystne zostały w tysiącach projektów na całym świecie, od infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniskowej po budownictwo mieszkaniowe, budynki komercyjne, branżę odpadów i składowiska odpadów, a także usługi komunalne i energetyczne.
Dysponując zespołem ekspertów technicznych i międzynarodową siecią partnerów dystrybucyjnych, zapewniamy również profesjonalne wsparcie i bezstronne doradztwo przy reazliacji projektów, od wyboru produktu i projektu budowlanego po wytyczne dotyczące wbudowania produktu na budowie.
Znalezienie rozwiązań zmniejszających koszty budowy i zapewniających wartość dodaną jest naszym najwyższym priorytetem. Skontaktuj się z nami, aby omówić, w jaki sposób możemy pomóc Ci zaoszczędzić pieniądze, przyspieszyć budowę i wydłużyć okres eksploatacji kolejnego projektu.